Nu stiam ca scrisul are neaparat efect terapeutic, dar cand eram adolescenta, o perioada cand hormonii si schimbarile din organism duc emotiile la extrem, imi amintesc ca umpleam zeci de pagini de jurnal. Scriam despre ceea ce simteam, traiam, despre cum percepeam eu lumea si lucrurile atunci… caietele acelea erau cele mai bune prietene ale mele.

Specialistii spun ca punerea gandurilor in forma scrisa, poate sa ne ajute in multe moduri:

Calmeaza

Daca esti frustrat, nervos si simti ca explodezi de nervi, in loc sa rabufnesti in fata cuiva si sa regreti mai tarziu, mai bine pui pe hartie ceea ce te nemultumeste. In felul acesta vei reusi sa te calmezi, scrisul reprezinta una dintre cele mai eficiente metode de a iti pastra calmul. De asemenea te va ajuta sa amani luarea unor decizii care ar putea fi gresite, facute la nervi.

Vindeca traume si alte probleme de sanatate

Scrisul nu este o terapie noua. De ani de zile, practicantii au folosit jurnale, chestionare, scrierea creativa si alte forme de scriere pentru a ajuta oamenii sa se vindece de stres si traume. Este un mijloc de a-ti infrunta partile intunecate (facing the dark) si ascunse ale vietii, a le scoate in lumina.

Scrisul este ceea ce ma face puternica si cand scriu despre durerea mea si despre cicatricile mele emotionale, nu o fac doar ca sa retraiesc aceste experiente. Le recreez, avand control absolut asupra lor. Victoria Fedden

Iata cateva sfaturi de folosire a scrisului in caz de traume:

  • Scrie scrisori celor care ti-au facut rau. Nu le trimite. Te va ajuta sa iti exprimi mania si frustrarile.
  • Scrie-ti o scrisoare catre tine insuti- ce sfaturi iti dai pentru a depasi problema?
  • Scrie o scrisoare ca si cum ar fi de la ingerul tau pazitor, Dumnezeu sau orice alta persoana care crezi ca te-ar putea ajuta. Ce fel de lucruri iubitoare ti-ar spune? Ce sfaturi ar putea avea?
  • Scrie o scrisoare cu ce ti s-a intamplat la trecut, ca si cum deja ai depasit totul. Foloseste expresii de iubire, incurajare si iertare fata de cei care te-au ranit.
  • Ia situatia in care te-ai simtit victimizat si rescrie-o subliniind modul in care evenimentele dureroase te-au invatat ceva, te-au facut mai puternic.
  • Spune-ti povestea intr-un gen literar complet diferit, fictiv. Creaza lumi noi si personaje. Adauga magie si fantezie daca vrei. Horror, science-fiction, calatorii in timp, orice. Lasa-ti imaginatia sa curga salbatic si creaza ceva cu adevarat unic pe baza vietii tale.
  • Intotdeauna aminteste-ti ca, atunci cand scrii, eliberezi durere. Trecutul este in continuare acolo dar esti in control, nu il lasi sa te afecteze si vei fi bine.

Cercetari noi sugereaza ca scrierea expresiva poate oferi, de asemenea, beneficii fizice persoanelor care se lupta cu boli terminale sau care pun viata in pericol. Studiile facute de catre cei aflati in fruntea acestei cercetari – psihologii James Pennebaker, de la Universitatea Austin din Texas si Joshua Smyth, de la Universitatea Syracuse – sugereaza ca scrierea despre emotii si stres poate stimula functionarea imuna la pacientii cu boli precum HIV / SIDA, astmul si artrita.

Punem gandurile in ordine

De multe ori, lipsa unui timp in care sa stam si sa analizam lucruri din viata noastra ne face sa pierdem aspecte esentiale, sa omitem solutii noi sau sa fim coplesiti de un amalgam de ganduri fara rost. Scrierea este o forma de meditatie. Cand scriem, stam linistit si ne concentram pe gandurile noastre. Este un exercitiu al mintii.

Daca vrei sa intelegi mai bine o situatie si sa iei decizii mai bune pentru viitor, sa faci planuri care sa aiba succes, ia un creion si schiteaza pe hartie lucruri ca: care sunt partile bune ale acestei idei? Care sunt cele slabe? Cum o voi duce la implinire? Care sunt scenariile posibile daca iau hotararea asta? etc.

Contribuie la fixarea memoriilor

Viata noastra poate fi determinata mai putin de evenimentele trecute decat de felul in care ni le amintim. Catherine Ann Jones

Memoriile sunt foarte importante atat pentru prezentul nostru, cat si pentru viitor. Ne pot invata lucruri pretioase, ne pot slefui si face mai puternici, ne vor face fericiti si multumiti cand prezentul nu ne va oferi asta, si multe altele. Personal am trecut printr-o problema si m-a ajutat enorm sa citesc in jurnalul meu cum am trecut cu bine peste ceva similar. Mi-a dat un imbold ca pot razbi si de data aceasta.

Oamenii si situatiile vor trece repede prin viata noastra dar vom pierde mult daca nu ne luam timp sa invatam ceva din ele. Nu putem face asta la orice intamplare obisnuita, dar cand ai trait ceva important (pozitiv sau negativ), noteaza-ti undeva lucruri ca: ce am invatat din asta; ce as fi putut face diferit.

Iti dezolta creativitatea

Cand crestem si trecem peste perioada compunerilor si referatelor, creativitatea noastra stagneaza. Nu mai avem destule oportunitati sa ne-o dezvoltam, mai ales daca avem o slujba care presupune practici de rutina ori tehnice. Foloseste scrisul creativ pentru a reinvia izvoarele creativitatii tale. Exemple practice:

  • ia o intamplare obisnuita de peste zi si scrie despre ea ca si cum s-ar desfasura pe alta planeta, in alta dimensiune de timp
  • citeste o lectura simpla si scurta sau un articol din ziar despre un eveniment actual si scrie-i alt final.
  • Scrie mai multe cuvinte fara legatura intre ele pe niste biletele, din mai multe domenii si pune-le intr-un bol. Extrage 5 dintre ele si incearca sa scrii o scurta povestire in care sa folosesti si cuvintele respective.
  • ia o fotografie mai veche care iti aminteste despre ceva din viata ta si relateaza in scris acea amintire