Am vazut in cateva ocazii copiii unei prietene mancand dulciuri in loc de pranz si parintii s-au scuzat ca ”Doar asta vor ei sa manance”. Nu comentez modul lor de a face educatie, dar, a nu interveni din vreme in obiceiurile alimentare ale copiilor, poate sa le afecteze negativ sanatatea si dezvoltarea.

De aceea am creat aceasta lista, pentru a va ajuta familia sa faca alegeri mai inteligente astazi pentru un viitor mai sanatos.

 

Ce alimente sunt foarte nocive pentru cei mici

  • produsele fast food– desi este simplu sa cumperi in graba copilului o felie de pizza sau un hamburger in loc sa gatesti cina sau pranzul, ai grija la dezastrele de termen lung pe care le produce o astfel de alimentatie. Riscul numarul 1 este obezitatea. Studiile spun ca 70% din copiii si adolescentii supraponderali ajung sa fie supraponderali sau obezi la varsta adulta. si o data cu obezitatea cresc sansele de atac de cord, accident vascular cerebral si moarte timpurie. Se estimeaza ca in Romania 40% dintre copii depasesc greutatea varstei lor. Nu vreau nici sa imi imaginez impactul unei intregi generatii de copii supraponderali asupra sistemului de sanatate din tara noastra si a familiilor.
  • bauturile carbogazoase– dincolo de faptul ca nu detin proprietati nutritive, au cantitati mari de zahar, coloranti si alte substante nocive. Scad imunitatea, maresc riscul de obezitate, boli cardiovasculare, diabet zaharat, dau arsuri stomacale, scad densitatea osoasa, pot afecta rinichii, ficatul si lista poate continua. Daca au in continutul lor cofeina, cei mici pot deveni iritabili, pot dezvolta insomnie si greutate in concentrare, se considera ca afecteaza chiar dezvoltarea creierului. Potrivit studiilor stiintifice, bauturile carbogazoase sunt responsabile si de dublarea, chiar triplarea incidentei cariilor dentare, deoarece acestea ataca si dizolva smaltul dintilor. Dintii copiilor sunt sensibili inainte de schimbare iar cresterea celor noi poate fi afectata. Nu conteaza ca scrie pe cutie sau sticla ca sunt pentru copii, cu fructe si alte arome atractive, cu personaje din desene animate etc, spune NU folosirii unor asfel de bauturi pentru copiii tai!
  • dulciurile– copii au nevoie de zahar pentru a hrani creierul, ei acumuland la varsta lor multe informatii si cunostinte noi. Dar acest zahar poate fi luat si din fructe si alte alimente nu neaparat dulci. Dulciurile concentrate trebuiesc date copiilor cu precautie, portionate, pentru ca pot afecta grav cresterea si dezvoltarea celor mici. Ele pot scadea drastic imunitatea , produc hiperactivitate, concentrare scazuta la lectii, probleme comportamentale, carii, obezitate. De asemenea, dulciurile produc senzatia de satietate si, la fel ca in cazul copiii prietenilor mei, pofta de mancare le va scadea. Iar daca cei mici cer iar si iar dulciurile lor preferate, nu uita ca dulciurile provoaca dependenta indiferent de varsta.
  • snacksurile – am ramas socata cand, asteptand la coada sa intru la medicul de familie, aproape toti copiii mici din sala de asteptare aveau in mana cate o punguta cu snacksuri. Aceste mici suplimente crantanitoare, indiferent de denumiri si arome, contin cantitati imense de calorii, sare, zahar si grasimi. Obiceiul de a consuma regulat chipsuri nu produce doar obezitate ci şi boli cardiovasculare, hiperactivitate la copii şi un risc mai mare de cancer.” A manca un pachet de chipsuri de cartofi pe zi este echivalent cu a bea 5 litri de ulei de prajit pe an” precizeaza un mare cotidian de sanatate. Doctorul nutritionist Mozaffarian spune: ”Studiile arata ca marele conţinut de amidon şi zaharuri rafinate din sortimentele de chipsuri de pe piata poate deregla puternic nivelurile de glucoza şi insulina din corp. Acest dezechilibru duce la o senzaţie de saţietate mai redusa, sporind senzatia de foame, marind cantitatile de alimente consumate in cursul zilei, dar creand si o dependenta, senzatia de a mai consuma snacksuri.”
  • cerealele indulcite sau colorate– desi consumul de cereale se considera ok pentru micul dejun al celor mici si unele companii fac reclame pompoase despre cat de sanatoase sunt, atentie la cantitatea de indulcitori adaugata in acestea. Cititi cu atentie numarul de calorii, grasimi si zahar continute si alegeti ce gasiti cu valori cat mai scazute. In afara de cantitatea mica de vitamine adaugate in unele sortimente, cereale sunt preparate adaugand la faina de porumb o multime de alte adaosuri alimentare si substante chimice fara valoare. La fel de nocive sunt si colorantii alimentari care pot provoca iritabilitate si comportament agitat la copii.