Energici de la prima ora

Treziţi-vă cu un sfert de ceas mai devreme decât până acum şi, chiar înainte de a vă spăla pe faţă şi pe dinţi, faceţi câteva exerciţii uşoare de gimnastică: genuflexiuni, aplecări, rotiri ale trunchiului etc. Veţi începe ziua cu un tonus net superior.

Mic-dejunul campionilor. Masa de dimineaţă este, într-adevăr, cea mai importantă a zilei. Trebuie să conţină neapărat nutrienţi precum carbohidraţii, vitaminele, proteinele şi, eventual, o cantitate mică de grăsimi. Cerealele încolţite (hidrocarbonat complex) cu lapte (sursă de proteine) şi miere reprezintă un debut corect. Cocteilul natural de fructe (suc de portocale şi morcovi, de pildă) este de neînlocuit pentru vitamine. Puteţi adăuga o felie de pâine integrală unsă cu unt şi cu dulceaţă, o brioşă sau o omletă. Deşi tot un carbohidrat, zahărul poate supraactiva producerea insulinei, generând scădere glicemică, ce se traduce uneori prin iritabilitate.

O cafea este de ajuns. O ceşcuţă de cafea are efect revigorant dacă este savurată până-n prânz, dar binefacerile se opresc aici. La fel de energizante ca se dovedesc uleiurile volatile de mentă ori de pin, fără a produce ulterior neplăceri: ameţeală, tremurături, nervozitate. Picuraţi câţiva stropi în batistă şi inhalaţi. Acest gest vă va alunga somnolenţa şi vă va binedispune.

Prânzul: variat şi echilibrat. Cu alte cuvinte, încercaţi să acoperiţi necesarul de vitamine, proteine şi oligoelemente, mâncând câte puţin din toate. Este important şi să luaţi această masă cam la aceeaşi oră zi de zi. Dacă obişnuiţi să consumaţi nu contează ce, doar ca să vă umpleţi stomacul şi să nu mai simţiţi senzaţia de foame, în scurtă vreme vă veţi supune organismul la carenţe, cum ar fi cea de fier, care se manifestă, printre altele, şi prin oboseală. Mâncaţi carne de vită, peşte sau de pasăre cu garnitură de legume fierte, eventual brânzeturi, fructe proaspete în cantităţi nelimitate, în schimb lăsaţi-o mai moale cu băuturile alcoolice, sucurile răcoritoare acidulate, cafeaua şi alte energizante, care, consumate în cantităţi mari, pot avea efect invers celui scontat.

Nici o zi fără ciuperci asiatice. Mâncaţi zilnic câte o ciupercă Lentinus edodes (shiitake) sau varietatea Polyporus umbellatus. Aceste vegetale se găsesc în supermarketuri şi merg de minune incluse la preparatele culinare autohtone. Efectele stimulatoare sunt asigurate de oligozaharide. Bucăţele din ciuperca uscată pot fi consumate sub formă de ceai.

Bateţi surmenajul prin tehnici chinezeşti. Interesaţi-vă asupra posibilităţii de a vă iniţia, după programul de lucru, în tainele t’ai chi-ului, o formă de artă marţială ce combină mişcările lente de deplasare cu meditaţia. O altă metodă, de asemenea chinezească, de a vă optimiza substanţial ener­giile interne, de a obţine o stare de bine mentală şi o înviorare fizică, o reprezintă exerciţiile de qi gong. De altfel, în traducere, qi = energie, iar gong = a cultiva. Deci, un fel de reechilibrare a forţelor subtile.

Învăţaţi să spuneţi nu copiilor. Chiar dacă vă va fi greu, rezervaţi-vă seara câteva minute doar pentru dumneavoastră. Citiţi o carte, faceţi o baie relaxantă sau mergeţi la saună. Pe scurt, faceţi orice vă ajută să vă deconectaţi.

Cina – frugală. Îmbuibatul înainte de culcare vă poate perturba somnul – cel mai bun aliat contra oboselii.

Baie cu apă de mare în… propria cadă. Faceţi înainte un duş şi un gomaj uşor al pielii. Dizolvaţi în apa călduţă un pumn de săruri marine parfumate şi adăugaţi alge, ambele foarte bogate în oligo­elemente. Temperatura apei nu trebuie să depăşească 34 °C (condiţie indispensabilă pentru ca ionii să depăşească bariera cutanată). Rămâneţi în cadă între 15 şi 20 de minute înainte de a vă clăti şi a vă usca.

Rezervaţi-vă weekend-urile pentru relaş.

De multe ori, zilele libere se reduc la menaj, cumpărături, teme cu juniorii etc. Lunea, la serviciu, sunteţi mai frânţi decât vinerea. Nu-i mai bine să mergeţi la un spectacol de teatru, să ieşiţi cu prietenii la munte, să vă plimbaţi? încercaţi să rezolvaţi unele treburi domestice din cursul săptămânii şi implicaţi toţi membrii familiei în planurile casnice. Alternaţi momentele de repaus cu cele de activitate.