COLESTEROLUL SI COENZINA Q10

 

Când îţi faci analizele, unul dintre rezultate indică nivelul total de colesterol care este format din LDL plus HDL plus VLDL, exprimat în miligrame de colesterol pe decilitru de sânge (mg/dl).

  • COLESTEROLUL LDL ESTE NUMIT CEL „RĂU” fiindcă este „taxiul” care face drumul dus de la ficat la diverse organe unde repară membranele celulare şi produce hormonii vitali. în drum, lasă mici depozite de colesterol în peretele arterelor. Cu cât este mai mult LDL în sânge, cu atât se va depu­ne mai mult pe artere, crescând riscul producerii unui infarct.
  • COLESTEROLUL HDL, CEL „BUN”, face drumul înapoi, adunând colesterolul în exces din artere. Acţionează ca o maşină de gunoi.

În afară de faptul că se acumulează într-o placă de aterom, colesterolul rău acţionează ca un instigator la in­farcte, stimulând direct coagularea sângelui, contractarea micilor ar­tere ale inimii, ceea ce opreşte din ce în ce mai mult fluxul de sânge spre inimă. Iar inima nu e singura victimă. La picioare poate provoca o boală vasculară periferică ce poate conduce la un accident vascular major. La creier poate produce infarct cerebral.

Prima măsură care se impune este corectarea regimului alimentar, mai ales abuzul de grăsimi saturate, precum cele din carnea de vită, porc sau lactatele din lapte integral. Dar reducerea acestora scade şi colesterolul bun. De aceea, se recomandă să mâncăm grăsimi sănătoase: ulei de măsline, ulei de peşte, nuci, alune, fructe uscate.

În afară de controlul grăsimilor rele, în caz de obezitate, se recomandă să slăbim. Excesul de greutate este dăunător pentru gestionarea coles­terolului însuşi şi reprezintă punctul de plecare către hipertensiune sau diabet.

ŞTIAI?

Dacă iei statine pentru scăderea colesterolului, ia şi un supliment pe bază de coenzima Q10 pentru a-i contracara efectele adverse.

Colesterol rău

Dar cel mai bun lucru pe care-l putem face pentru a obţine un supliment substanţial de colesterol bun este mişcarea. Exerciţii aero­bice precum alergatul şi înotul pot creşte nivelul colesterolului bun cu 5% şi nu e nevoie să fim mari atleţi ca să obţinem acest avantaj. Mai mult decât intensitatea exerciţiilor este importantă frecvenţa şi durata cu care se practică. Poate fi suficient să mergi în pas alert, dar e de preferat să faci minim 3 sesiuni pe săptămână, de 30 de minute fiecare ca să obţii un avantaj apreciabil. Iar dacă sunt 5 sesiuni, şi mai bine.

INIMA ŞI VASELE DE SÂNGE

Apoi, există o mulţime de ajutoare sub forma suplimentelor alimentare. Cele mai indicate sunt uleiul de peşte şi coenzima Q10. De asemenea, există în na­tură plante care au puterea de a scădea nivelul colesterolului rău. Cele mai preţuite sunt guggulul, o plantă nativă din India, usturoiul, anghinarea, foarte bună şi pentru ficat şi sâmburii de strugure. După 6 săptămâni este nevoie să facem o nouă serie de analize ca să vedem cum au evoluat nivelu­rile de colesterol din sânge. Cele 6 săptămâni sunt timp suficient ca să se vadă primele rezultate.

Ideea de bază este că alimenta­ţia, activitatea fizică, suplimen­tele pe bază de ulei de peşte şi coenzima Q10, precum şi plante benefice ca guggul, usturoi, anghinare, sâmburi de struguri sunt prima linie a tratamentului pentru a corecta nivelurile de peste 130 mg/dl ale colestero­lului rău. în timp, aceste deprin­deri sănătoase te pot ajuta să obţii scăderi de 30-55 mg/dl din colesterolul total.

COENZIMA Q10

Dacă ar şti mai mulţi oameni des­pre această coenzima, atunci sigur ar fi mai puţini bolnavi cardiovas­culari. Asta fiindcă este un remediu esenţial în prevenirea şi tratarea bolilor de inimă.

CE ESTE COENZIMA Q10?

Pe scurt, o substanţă liposolubilă (este absorbită în sânge, pentru a-şi îndeplini funcţiile, iar excesul este stocat în ficat) ce are rolul unei vitamine, cu deosebirea că este produsă de corpul nostru. Ea are rol vital în producerea energiei celulare, dar acţionează şi ca un scut împotriva radicalilor liberi ce atacă celulele: le prelungeşte durata şi le încetineşte procesul de îmbătrânire. Are efect stabilizator asupra conductivităţii inimii. De asemenea, arterele şi venele au nevoie de coenzima Q10 pentru a se relaxa, iar pereţii vaselor sunt mai în siguranţă când tensiunea arterială este mai scăzută. Fără coenzima Q10, celulele cardiace nu ar produce energie. Inima bate mai încet, contracţiile sale sunt mai ineficiente. îşi pierde ritmul normal. Administrarea sa îmbunătăţeşte funcţia muşchiului cardiac, fără efecte secundare negative, iar sute de studii atestă acest rezultat: dozele mari de Q10 au un efect impresionant asupra afecţiunilor cardiace severe, cu potenţial letal. Mulţi pacienţi ar beneficia cu siguranţă de coenzima Q10 în insuficienţa cardiacă, angina pectorală, aritmii, ateroscleroză. în plus, îi poate ajuta pe cei care folo­sesc statine, pentru contracararea efectelor secundare ale acestora.

Q10 îşi pierde mare parte din proprietăţi prin gătire şi nu poţi asimila cantităţi suficiente doar prin alimentaţie, aşa că e nevoie s-o incluzi în meniu sub formă de suplimente nutritive (comprimate sau capsule).

În afara efectelor excepţionale asupra inimii, coenzima Q10 este de ajutor pentru protecţia ficatului în afecţiunile hepatice, îmbunătă­ţeşte funcţiile renale în afecţiunile cronice şi reduce parodontoza, inflamaţiile gingivale şi artritice.