Parcurge procesul în 5 etape de instruire a oamenilor
ETAPA 1: Eu servesc ca model.
Atunci când liderii predau:
- De cele mai multe ori încep o treabă din mijloc,
- Astfel îi derutează pe oamenii pe care încearcă să-i învețe.
Atunci când oamenii văd lucrul făcut corect și complet, li se trezește dorința de a încerca să facă și ei la fel.
ETAPA 2: Sunt mentor.
Asta presupune că îmi rezerv timp să explic:
- Cum și
- De ce are rost fiecare etapă.
ETAPA 3: Monitorizez. Sau schimb locurile:
- Cel instruit îndeplinește sarcina
- Eu îl asist și îl corectez.
Este deosebit de important:
- Să avem o atitudine pozitivă
- Să îl încurajăm pe cel pe care îl instruim.
Asta îl va convinge:
- Să mai încerce
- Să vrea să se perfecționeze
- Să nu renunțe.
ETAPA 4: Motivez.
În această fază:
- Mă retrag – și îl las pe cel instruit să lucreze singur
- Sarcina mea este:
- Să mă asigur că știe cum să procedeze fără ajutorul meu
- Să continui să-l încurajez în așa fel încât să-l determin să continue perfecționarea.
Este important să rămân alături de el până va simți reușita. Asta:
- Îl va motiva foarte mult și
- S-ar putea să vrea să aducă îmbunătățiri procesului.
Încurajați-l… și învățați de la el.
ETAPA 5: Multiplic.
De îndată ce noii lideri se achită corect de sarcini, le vine și lor rândul să-i învețe pe alții ce au de făcut.
Frumusețea acestui lucru este că:
- Mă eliberează pe mine să pot face alte acțiuni importante de dezvoltare
- În timp ce alții se ocupă de instruire.
- Dă-le cele «trei mari».
Cu toată instruirea din lume, veți obține un succes limitat dacă nu le dați oamenilor mână liberă în privința slujbei.
Generalul George S. Patton: «Nu le spune niciodată oamenilor cum să facă ceva. Spune-le ce să facă și te vor uimi cu ingeniozitatea lor.»
Dă-le oamenilor:
- Mână liberă – dar nu fără un sistem de organizare,
- Destulă libertate – să fie creativi,
- Cele «trei mari»:
- Responsabilitate,
- Autoritate și
- Posibilitatea de a justifica.
- Responsabilitatea – cel mai greu pentru unii lideri este să îi lase pe oameni să păstreze acea responsabilitate după ce le-au dat-o. Managerii nepricepuți – vor să controleze fiecare amănunt din din munca oamenilor din subordine. Când se întâmplă acest lucru, potențialii lideri (care lucrează pentru acești manageri):
- Se simt frustrați și
- Nu se mai dezvoltă:
- Devin indiferenți
- Evită pur și simplu responsabilitatea.
Dacă vrei ca oamenii tăi să-și asume responsabilitatea, dă-le-o cu adevărat.
- Când dăm autoritate pentru prima dată unor noi lideri:
- De fapt le dăm permisiunea să aibă autoritate
- Nu le dăm autoritatea propriu-zisă
- Adevărata autoritate trebuie câștigată.
Niveluri de autoritate:
A. Poziție.
Poziția pe care o persoană o ocupă în organizație:
- Reprezintă cel mai elementar tip de autoritate.
- Acest tip de autoritate nu depășește fișa postului.
- De aici pleacă toți noii lideri.
- De aici ei:
- Fie pot să câștige o mai mareautoritate
- Fie să reducă puțina autoritate care le-a fost acordată.
B. Competență.
Se bazează pe:
- Capacitățile profesionale ale unei persoane
- Abilitatea de a îndeplini o sarcină.
C. Autoritatea bazată pe personalitate:
- Este ceva mai largă decât autoritatea bazată pe competență
- Dar nu este mai avansată – pentru că tinde să fie superficială.
D. Se bazează pe caracter (ea vine din adâncul ființei cuiva).
Atunci când noi lideri câștigă autoritate bazată pe integritatea lor – înseamnă că au trecut într-o nouă etapă a dezvoltării lor.
E. Rareori oamenii iau în considerare puterea autorității bazate pe spiritualitate.
În concluzie:
- Liderii – trebuie să-și câștige autoritatea în fața fiecărui nou grup de oameni.
- O dată ce liderii și-au câștigat autoritatea la un anumit nivel – nu durează mult să stabilească acel nivel de autoritate la alt grup de oameni.
- Cu cât nivelul de autoritate este mai ridicat – cu atât se petrece mai repede acest lucru.
- O dată ce oamenilor li s–au dat RESPONSABILITATE și AUTORITATE – se simt împuterniciți să-și împlinească sarcinile.
- Aici intră în scenă posibilitatea de a se justifica.
Dacă le creem climatul propice:
- Oamenii noștri nu se vor teme că vor trebui să se justifice.
- Vor recunoaște că au făcut greșeli
- Le vor considera ca parte din procesul de învățare.
Partea liderului de a se justifica, presupune:
- Găsirea timpului de a trece în revistă munca noului lider și
- De a face o apreciere critică, constructivă, cinstită.
- Este esențial ca liderul să-l sprijine – dar să fie cinstit.
- Dă-le instrumentele de care au nevoie.
Dacă vrem ca oamenii noștri să fie creativi și capabili să dovedească pricepere în rezolvarea problemelor – trebuie să le punem la dispoziție:
- Mijloacele necesare (mașini de copiat, calculatoare și orice alte instrumente) care simplifică munca cuiva.
- Echipamentul care să permită îndeplinirea priorităților «B» mai rapidă și mai eficientă.
Fiți dispus să cheltuiți bani pe lucruri ca:
- Înregistrări,
- Cărți,
- Seminare,
- Conferințe profesionale.
Toate acestea cuprind:
- O bogăție de informații folositoare
- De idei noi – venite dinafara organizației – ce pot stimula creșterea.
2. Fii sistematic în legătură cu ei.
Oamenii au nevoie de:
- Încurajarea frecventă că lucrează bine.
- A afla cât mai curând posibil în cazul în care au greșit ceva.
Acest lucru scutește organizația de probleme și îl perfecționează pe lider.