6 Beneficii impresionante ale consumului Vitaminei C 

Vitamina C este o vitamină esențială, pe care organismul nu o poate produce și care are numeroase beneficii pentru sănătate.
Ea este solubilă în apă și se găsește în multe fructe și legume, inclusiv în portocale, căpșune, kiwi, ardei gras, broccoli, varză kale și spanac.

Aportul zilnic recomandat de vitamina C este de 75 mg pentru femei și 90 mg pentru bărbați. Se recomandă, în general, să obținețim doza necesară de vitamina C din alimente, dar la nevoie se poate apela și la suplimente.

Beneficiile Vitaminei C

  1. Poate reduce riscul de boli cronice

Vitamina C este un puternic antioxidant care poate consolida apărarea naturală a corpului. Antioxidanții sunt molecule care stimulează sistemul imunitar. Ele fac aceasta prin protejarea celulelor de moleculele dăunătoare, numite radicali liberi. Vitamina C

Când radicalii liberi se acumulează în organism, provoacă o stare cunoscută sub denumirea de stres oxidativ, iar aceasta este considerată una din cauzele bolilor cronice. Studiile arată că vitamina C ne poate crește nivelul de antioxidanți din sânge cu până la 30%, acest lucru ajutând apărarea naturală a corpului să combată inflamația.

  1. Scade tensiunea arterială

Circa 45% dintre români au hipertensiune arterială, aceasta fiind unul dintre principalii factori de risc cardiovascular.

Studiile au arătat că vitamina C poate scădea nivelul tensiunii arteriale atât la cei cu hipertensiune, cât și la cei care nu suferă de această afecțiune. S-a constatat că luarea unui supliment de vitamina C reduce tensiunea arterială sistolică (valoarea superioară) cu 3,8 mmHg și tensiunea arterială diastolică (valoarea mai mică) cu 1,5 mmHg, în medie, la adulții sănătoși.

Deși aceste rezultate sunt promițătoare, nu este clar dacă efectele asupra tensiunii arteriale sunt pe termen lung. Mai mult, persoanele cu hipertensiune arterială nu ar trebui să se bazeze numai pe vitamina C pentru tratament.

  1. Poate scădea riscul de boli de inimă

Bolile de inimă reprezintă principala cauză de deces la nivel mondial. Diferiți factori cresc riscul de boli de inimă, inclusiv hipertensiunea arterială, nivelul ridicat de colesterol rău și nivelul scăzut de colesterol bun.

Vitamina C poate ajuta la reducerea acestor factori de risc, ceea ce poate reduce riscul bolilor de inimă.

Un studiu cu peste 200.000 de participanți a demonstrat că, după 10 ani, persoanele care au luat cel puțin 700 mg de vitamina C zilnic, prezentau un risc cu 25% mai mic de boli de inimă decât cele care nu au luat suplimente de vitamina C.

  1. Reduce nivelul acidului uric și previne guta

Guta este un tip de artrită foarte dureros, ce implică inflamația articulațiilor, în special a degetelor mari de la picioare. Simptomele gutei apar atunci când există prea mult acid uric în sânge. Acidul uric este un reziduu produs de organism. La niveluri ridicate, se poate cristaliza și depune pe articulații.

Mai multe studii au arătat că vitamina C poate ajuta la reducerea acidului uric din sânge și, ca urmare, la protejarea împotriva gutei. De exemplu, un studiu care a inclus 46.994 de bărbați sănătoși, cu vârsta de peste 20 de ani a arătat că persoanele care iau suplimente de vitamina C prezintă un risc de gută cu 44% mai mic.

  1. Ajută la prevenirea deficienței de fier

Fierul este un nutrient important, cu o mare o varietate de funcții în organism. Este esențial pentru crearea globulelor roșii și pentru transportarea oxigenului în întregul corp.

Suplimentele de vitamina C pot ajuta la îmbunătățirea absorbției fierului din alimente. Vitamina C ajută la transformarea fierului care este slab absorbit, cum ar fi sursele de fier pe bază de plante, într-o formă care este mai ușor de absorbit. Acest lucru este util mai ales pentru persoanele care urmează o dietă fără carne, deoarece carnea este o sursă majoră de fier.

  1. Crește imunitatea

Unul dintre motivele principale pentru care oamenii iau suplimente de vitamina C este de a le crește imunitatea, deoarece aceasta joacă un rol principal în multe părți ale sistemului imunitar. În primul rând, vitamina C ajută la încurajarea producției de globule albe din sânge, cunoscute sub numele de limfocite, care ajută la protejarea organismului împotriva infecțiilor.

De asemenea, vitamina C ajută celulele albe să funcționeze mai eficient, protejându-le de atacurile moleculelor potențial dăunătoare, precum radicalii liberi. Nu în ultimul rând, vitamina C este o parte esențială a sistemului de apărare a pielii, putând contribui la întărirea barierelor pielii.

 

Vitamina C – Surse, deficienta, toxicitate, efecte clinice

Vitamina C sau acidul ascorbic este pentru oameni,un mare numar de primate,unele specii de mamifere,cateva specii de pasari si unii pesti,un nutrient esential. Majoritatea organismelor pot sa isi sintetizeze vitamina C, insa speciile mentionate mai sus nu o pot sintetiza. Se stie ca deficienta de vitamina C determina la oameni scorbutul.

Cele mai bogate surse de vitamina C sunt fructele si legumele .Macesele sunt in mod particularsurse foarte bogate in vitamina C. Dintre fructe si legume putem enumera prune,catina,mure,fragi,coacaze,portocale,lamai,pastranac,kiwi,guava,boabab,brocoli, capsuni,piersici,lichee,papaia,pepene,conopida,usturoi,grapefruit,mandarine,fructul pasiunii,spanac,varza,mango,cartofi,tomate,ananas,morcovi,banane,caise,cirese,mere,asparagus,sfecla rosie,pere,salata,castraveti,vinete , struguri, smochine, etc.

Sursele animale care contin vitamina C sunt: lapte(inclusiv in laptele uman),ficat de vita/vitel,scoici,cod,ficat de porc,creier de miel,limba de miel,ficat de pui,glande suprarenale de vitel.

Vitamina C este distrusa prin unele procedee de gatire cum sunt : gatirea sub presiune,prajire ,frigere,gatire la rotisor.Acest fenomen are loc pe de o parte datorita expunerii termice timp indelungat,iar pe de alta vasele folosite in aceste cazuri pot adeseori cataliza procesul.O alta cauza este scurgerea vitaminei in sosul de gatire,care de cele mai multe ori este aruncat.Prin fierbere nu se distruge foarte multa vitamina C ,deoarece este distrusa la 190 grade celsius,in timp ce fierberea are loc la 100 grade celsius.

Dozele recomandate ca fiind necesare unui om pe zi sunt extrem de variate,fiind inca in continua dezbatere in lumea stiintifica.De exemplu, dozele recomandate in diferite tari de catre institutii specializate sunt: Regatul Unit-40 mg/zi; WHO(OMS)-45mg/zi;Canada-60mg/zi;SUA-60-95mg/zi.

Exista insa si recomandari calculate de diferiti cercetatori ca fiind necesarul unui om adult,doze cuprinse intre 400-18000 mg/zi.In ultimul timp ,s-a dovedit ca dozele excesive nu sunt benefice,ci dimpotriva,si de aceea in diferite tari exista doza -limita tolerabila pentru utilizare. Excesul de vitamina C este eliminat prin urina.

 

Functia biologica

Acidul ascorbic indeplineste in corpul uman diferite functii biologice.Astfel,are un inalt efect antioxidant,actionand la reducerea stresului oxidativ,este substrat pentru ascorbat-peroxidaza,cofactor enzimatic in biosinteza a numerosi compusi important biochimic si actioneaza ca donor de electroni pentru opt enzime diferite.

Ca antioxidant,are rol deosebit in scaderea stresului oxidativ,care induce boli cum sunt cele cardiovasculare,hipertensiunea,bolile inflamatorii cronice si diabetul.

Acidul dehidroascorbic,principala forma oxidanta a vitaminei C in corp,poate reduce deficientele neurologice si mortalitatea determinata de accidente cerebrale,datorita capacitatii sale de a traversa bariera sanguina spre creier, in timp ce acidul ascorbic nu poate trece de aceasta bariera. Consumul de cantitatii inalte de vitamina C reduce nivelul de acid uric in sange si acest fenomen este asociat cu incidenta scazuta, in aceste cazuri,cu guta.

 

Deficienta de vitamina C

Deficienta de vitamina C conduce la scorbut.Fara aceasta vitamina,colagenul sintetizat este mult prea instabil pentru a-si indeplinii functiile.Scorbutul inin faza incipienta se manifesta prin pete de ficat pe piele,gingii sopndioase si si sangerare din toate membranele.Bolnavii de scorbut prezinta pete abundente pe coapse si picioare ,sunt palizii,depresivii si sunt partial imobilizati. Avansarea bolii conduce la rani supurante,

pierdera dintilor si,in final,la moarte. S-a aratat ca fumatorii care au o dieta saraca in vitamina C prezinta un risc inalt pentru boli de plamani.Pe baza epidemiologiei studiate la animale,doze inalte de vitamina C au un efect protectic fata de probleme la muschi si nervi,in special la fumatori.

Linus Pauling si dr. G.C. Willis au aratat ca un continut cronic scazut de vitamina C in sange sau scorbutul cronic conduce la arteroscleroza.

 

Toxicitatea vitaminei C

O serie de oameni de stinta si organizatii pledeaza pentru utilizarea de mari cantitati de citamina C in alimentatia zilnica .Studii privind efectele dozelor mari de vitamina C  asupra populatiei nu au fost niciodata efectuate.

Printre oamenii de stiinta care recomanda asimilarea zilnica de cantitati de vitamina C mai mari decat cele recomandate de organizatiile statale in mod curent,putem aminti pe Robert Cathcart, Ewan Cameron,Steve Hickey,Irwin Stone,Matthias Rath si Linus Paulina.

Argumentele acestora in favoarea de megadoze de vitamina C in dieta se bazeaza pe dietele bogate in aceasta vitamina ale celor mai apropiate maimute de specia umana,pe dieta oamenilor preistorici,precum si pe faptul ca cele mai multe mamifere mai degraba isi sintetizeaza vitamina C necesara,decat sa o preia din alimente.

Astfel Sone si Pauling au calculat pe baza dietei maimutelor,similara cu cea a ancestoriilor umanitatii,ca necesarul optim de vitamina C in dieta este in jur de 2300mg/persoana care necesita o dieta de 2500kcal/zi.

De asemenea,Pauling arata ca doza zilnica recomandata de guvernul americanca suficienta pentru prevenirea scorbutului nu este totusi doza optima pentru o sanatate optima.

 

Utilizari clinice

Pe langa prevenirea scorbutului, vitamina C este necesara si pentru prevenirea altor boli determinate de malnutritie.Vitamina C 1000 mg, 100 tablete

Vitamina C este promovata ca fiind benefica pentru o serie de boli cum sunt :raceala,pneumonia,gripa aviara,sindromul respirator acut,boli de inima,SIDA, autism,nivel scazut de sperma ,degenerare maculara,rau de inaltime,pre-eclamsie,scleroza amiotopica laterala,astm,tetanus si cancer.Aceste utilizari insa nu sunt dovedite din punc de vedere stiintific si in unele cazuri sunt chiar contraindicate.

 

Efecte adverse

Doze relativ mari de vitamina C pot cauza indigestie, diaree,in special cand sunt luate pe stomacul gol chiar si de persoane sanatoase. In caz de consum de doze mari,de vitamina C perioade indelungate (ani), apar  simptome ale excesului cum sunt: ameteli ,greata,inrosirea brusca a fetei,dureri de cap,oboseala si somn tulburat. La copii,principala reactie fata de vitamina C este mancarimea pielii.

De foarte mult timp,in medicina se crede ca excesul de vitamina C conduce la formarea de pietre la rinichii,desi studii recente nu pot confirma in mod cert acest lucru.

 

Doctorii recomanda cel putin un pahar de suc de citrice pe zi, pe langa alte alimente precum broccoli, patrunjel sau conopida.
Daca nu poti consuma aceste alimente zilnic, atunci Vitamina C 1000 (100 tablete) cu absorbtie lenta de la Calivita este solutia!

 

Vitamina C

 

Vitamina-C1000-C500

 

Vitamina-C-Plus-Flavonoid

 

Lion-Kids-cu-vitamina-C