Importanţa apei

 

Cum se explică importanţa deosebită pe care o are apa în alimentaţie?

Noi, oamenii, putem să rezistăm postind chiar săptămâni întregi, dar nu putem supravieţui fără apă, fără lichide, decât câteva zile. Iată şi motivul: aproximativ 60 la sută din masa totală a organismului uman îl reprezintă apa şi toate procesele vitale care se produc în corpul nostru se bazează pe acest element.

Apa este aceea care asigură curgerea sângelui, a limfei, a sucurilor gastrice şi a celorlalte lichide corporale, astfel făcând posibilă ajungerea substanţelor hrănitoare la diversele celule. În acelaşi timp, tot apa este aceea care preia deşeurile rezultate de pe urma arderii substanţelor nutritive (de exemplu, reziduurile medicamen­toase) şi le elimină prin rinichi.

În condiţii de căldură excesivă, sau atunci când efectuează munci fizice grele, majoritatea oamenilor transpiră, transpiraţia se evaporă, căldura este consumată, pielea se răceşte şi astfel apa conţinută în organism reuşeşte să regleze temperatura corpului nostru. Chiar şi plămânii au nevoie de apă pentru a putea funcţiona bine.

Ce cantitate de apă, de lichid apreciaţi dumneavoastră ca este indicat să consumăm zilnic?

Pentru a reechilibra pierderile de apă de pe parcursul a 24 de ore trebuie să consumăm în general doi litri până la doi litri şi jumătate de lichide. Aproximativ un litru de lichid preluăm prin consumul zilnic de fructe, legume sau sosuri, aşa că mai trebuie să bem încă un litru jumătate de lichid, sub diferite forme. Dar, atenţie, în zilele caniculare, în cazul în care organismul este supus unui efort fizic susţinut, în urma unei şedinţe de saună, ca şi în cazul în care prezentaţi stări febrile, din varii motive, cantitatea de lichid ingerată pe parcursul unei zile trebuie să fie mai mare.

Odată cu înaintarea în vârstă se petrece un fenomen deosebit şi anume senzaţia de sete scade simţitor şi ne este din ce în ce mai greu să consumăm cantitatea de lichid zilnică absolut necesară unei bune funcţionări a organismului nostru. Ştiind acest lucru, conştientizându-l, este de datoria noastră să avem grijă să consumăm totuşi cantitatea de lichid necesară unei bune funcţionări a organismului nostru, chiar dacă nu simţim senzaţia de sete.

Este adevărat că în alimentele pe care le consumăm curent este conţinută o mare cantitate de apă?

Da, în unele dintre ele sigur că da. Fructele şi legumele precum şi laptele, iaurtul şi kefirul conţin o cantitate însemnată de lichid.

Şi, evident că şi sosurile, supele şi mâncărurile gătite conţin multă apă.

Ce lichide recomandaţi dumneavoastră să se consume cu predilecţie?

Eu aş recomanda ca jumătate din cantitatea totală de lichid consumat zilnic s-o constituie apa obişnuită, apa minerală şi ceaiurile de plante şi de fructe neîndulcite. Pentru stingerea setei însă fără adaos de zahăr, foarte indicate sunt şi sucurile din fructe. Şi este bine ca aceste sucuri să le diluăm cu apă obişnuită sau cu apă minerală, în proporţie de 1:1.

Sunt complet contraindicate pentru un consum curent toate băuturile cu un conţinut ridicat de zahăr, limonadele şi băuturile de tip Coca Cola, sucurile din concentrate, amestecurile de siropuri şi berea.